Wat super goed van je dat je start met dit online programma. Je hebt de eerste stap gemaakt naar een FITTE & GEZONDE leefstijl!

Je hebt de eerste stap gezet. Wij gaan je helpen om op jouw eigen manier een fitte & gezonde leefstijl te creëren.

Wat heb je nodig voor een fitte & gezonde leefstijl? Dat is goede voeding en beweging. We gaan ervan uit dat je iets aan beweging doet. Zo niet dan ga je komende week starten met 2 tot 3 beweegmomenten die bij jou passen. Heb jij een stok achter de deur nodig dan kun je je bijvoorbeeld aansluiten bij een sportschool of een sportvereniging. Kun jij dit zelfstandig opbrengen dan kies je een manier van bewegen die bij je past. Dit kan zijn wandelen, zwemmen, hardlopen, wielrennen… Zorg dat je het verantwoord opbouwt. Wil je bijvoorbeeld gaan hardlopen zijn er genoeg opbouwschema’s te vinden op internet. Hou je hieraan! De meeste mensen hebben als meetpunt wat ze kunnen volhouden, maar het gaat juist om dat je lichaam moet gaan wennen aan deze belasting om zo geen blessures te ontwikkelen. Stel voor jezelf een reeel doel waar je naar toe wil werken. Daarnaast ga je je beweegmomenten inplannen in de week en als het kan voor een paar weken vooruit. Vind deze momenten belangrijk voor jezelf en stel ze niet zomaar uit. Van uitstel krijg je afstel.

We werken aan de conditie en je mentale instelling– een combinatie die zorgt voor blijvend resultaat.

Jou mentale instelling De boodschap van dit document dien je in je hoofd te prenten en toe te passen bij alles wat je doet – het zal je helpen jezelf en je leven voor altijd te veranderen. Van alle documenten die je de komende tijd te lezen gaat krijgen, is dit document verreweg het belangrijkst.

Jouw gedrag = jouw resultaat
Wil je iets veranderen aan jezelf of je leven – je uiterlijk, je huis, je werk, wat dan ook – dan zal je ALTIJD je gedrag moeten veranderen. Voor een ander uiterlijk moet je anders met eten omgaan, of een andere kapper zoeken. Voor een ander huis zal je in elk geval op zoek moeten gaan naar een andere woning en voor ander werk zal je minimaal open moeten staan voor een andere werkplek. Je zal actie moeten ondernemen en dat houdt in dat je je dagelijkse gewoontes en hoe jij met situaties omgaat, moet aanpassen.

Gedrag = mindset
Wat bepaalt er of jij na een lange werkdag voor de frikandel gaat of voor de kale kipfilet? Wat zorgt er voor dat je gaat trainen, ook al heb je geen zin? Wat maakt dat jij ander gedrag gaat vertonen dan voorheen? Dat is je MINDSET: welke gedachtes dwalen er in je hoofd en naar welke ga je luisteren?
Je weet namelijk al lang dat groenten en kip waarschijnlijk een slimmere keuze is om af te slanken dan frikandellen met patat. Je weet ook dat je fitter wordt van trainen. Het wéten is het probleem niet, het blijven DOEN – dat is waar het lastig wordt.

Verandering kost tijd
Elke verandering kost tijd. Niemand weet hoe lang, omdat het afhankelijk is van hoe sterk de gewoonte is die je moet veranderen, je omgeving, hoe vaak je de gewoonte doet, etc. Wat zeker is, is dat nieuwe gewoontes inslijten tijd kost én dat iedereen nieuwe gewoontes kan aanleren. Jij dus ook!

JIJ wil de verandering doormaken naar een FITTE & GEZONDE leefstijl
De fout die veel gemaakt wordt, is dat men teveel bezig is met het eindresultaat. Verandering kost veel tijd en gaat altijd met een heleboel ups & downs. Elke dag kan je ergens beter in worden – of dat nou het afslaan van een gebakje is of dat het je lukt om Netflix uit te zetten en op tijd naar bed te gaan. Alle kleine veranderingen gaan uiteindelijk zorgen voor het resultaat dat je wilt bereiken.

Het is ongelofelijk moeilijk om deze verandering vast te houden, vooral in een omgeving waar je continu wordt verleid tot lekker, goedkoop en supercalorierijk eten en waar bijna al het werk zittend gedaan kan worden. Het is een proces: kijk waar je staat, waar je heen wilt en wat je er voor moet doen (en laten).Verwacht niet van jezelf dat het in 1 keer lukt.

Fitter worden = ACTIE ondernemen
Dit programma gaat niet om de informatie die je krijgt, maar om wat je ermee DOET. Wij willen je stimuleren tot actie: ga zo snel mogelijk aan de slag met de informatie die je krijgt. STEL DIT NIET UIT! Voor je het weet staat er een nieuwe week klaar en blijf je niet gemotiveerd om alles weer op te gaan pakken. VAN UITSTEL KRIJG JE AFSTEL!

Jij hebt niet voor niks gekozen voor dit programma! Je wil iets veranderen in je leven. Het programma werkt alleen wanneer je er serieus mee aan de slag gaat.

Ook al heb je in het begin geen idee hoe het moet: speel ermee, wees niet bang om het helemaal verkeerd te doen!

Benodigdheden

Een weegschaal en een meetlint. Je fysieke progressie bijhouden is essentieel om te weten of dat wat je doet, ook daadwerkelijk werkt. Hierbij ontvang je in de eerste week het document ‘Makkelijk je progressie bijhouden’ voor meer uitleg hierover.

De opdracht voor week 1 is:

  • Zoek een sport / manier van bewegen die bij je past! Wat je leuk vind en wat je motiveert. Zoek eventueel iemand waarmee je samen kan gaan. Dit zorgt ook voor een stimulans.
  • Plan je beweegmomenten 2/3 keer per week in je agenda. Verdeel ze over de week.
  • Stel een doel voor jezelf waar je naar toe wil werken. Bijvoorbeeld over 10 weken wil ik 5 km kunnen hardlopen.

Ga door naar het volgende document: Week 1 – Hoeveel energie heb je nodig & hoe hou je je vooruitgang bij!